Därför blir så få stölder av båtmotorer uppklarade
De senaste fem åren har nästan 12 000 båtmotorer stulits i Sverige. Enligt polisen ligger östeuropeiska ligor bakom majoriteten av stölderna och det handlar om stora pengar.
Det kan ses som nästintill riskfritt för ligorna att operera i Sverige. Bara i hundra av fallen har någon har gripits.
P1-programmet ”I lagens namn” har följt ett av de rättsfall där polisen faktiskt kunde gripa brottslingarna. Men som i många andra liknande fall dömdes brottslingarna bara för häleri och fick villkorliga domar.
– Att konsekvenserna är att de går fria från ett uppenbart brott som de har gjort, det känns inte okej, säger Anders Klapp som fick sin motor stulen i oktober förra året.
Ligorna bakom styrs från Polen, Rumänien och främst Litauen. De är välorganiserade och skickar ”utförare” till Sverige för att begå stölderna som ofta har planerats redan innan resan till Sverige.
– En del är ju häpnadsväckande proffsiga. De tar bort fyra-fem motorer i en vik, snabbt på en timme, och paketerar ihop det. Det är mekanikerprecision och det går fort och det är mörkt, så att, de här är duktiga på det de gör, säger Rino Carlsson, nationell samordnare för båtsamverkan inom polisen.
Under Corona har stölderna av båtmotorer minskat kraftigt. Men polisen ser redan en tydlig ökning i takt med att gränserna öppnas igen. Pandemin har också lett till att det råder brist på reservdelar och motorer vilket gör att polisen spår en ännu kraftigare ökning av stölder nu under slutet av sommaren då många återgår till sina arbeten.
– Ja, jag har gått ut och varnat just för att det kommer troligtvis att öka och det är ju stora värden vi pratar om, så det är klart att de måste jobba igen de här nu, säger Annika Eriksson som är ansvarig för båtsamverkan inom polisen i Norrtälje, som är hårt drabbade av båtmotorstölder.
Programmet ”I lagens namn” har gett sig in i en värld full av stulna båtmotorer, vinkelkapar, förrådshotell och ljusskygga kriminella.